Kwasowa Grota Heroes VIIMight & Magic XDark MessiahHorn of the AbyssHistoria Światów MMSkarbiecCzat
Cmentarz jest opustoszały
Witaj nieznajomy.
rejestracjalogowanieRSSFB





DZIEJE FANOWSKICH MODÓW DO HEROES III - IN THE WAKE OF GODS





Nieoficjalny dodatek do Heroes III - Wake of Gods w bardzo mocny sposób pobudził apetyty fanów. Cała masa dotąd dziecięcych marzeń jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki spełniła się. Wiele osób chciało jednak samemu wpłynąć na świat WoG-a, jeszcze bardziej urozmaicić rozgrywkę, dodać własne unikatowe elementy. Tak narodziły się projekty modów do In the Wake of Gods. O ile jednak wyobraźni czy początkowego zaangażowania żadnemu z nowych twórców nie można było odmówić, to nie zawsze pokrywało się to z rzetelną pracą czy umiejętnościami. Wiele projektów zaczęło, ale i niestety kończyło się na bujnych zapowiedziach, czasem na pokazaniu kilku screenów. Takich przypadków były dziesiątki, na szczęście nie wszystkie tak kończyły. Wiele modów naprawdę powstało, jedne bardziej rozwinięte, zmieniające całe miasta, drugie mniej zaawansowane, poprawiające część grafik. My opiszemy tu tylko te całkowicie skończone i grywalne, unikniemy modów niestabilnych i zabugowanych, które mają więcej wspólnego z ćwiczeniami własnej cierpliwości, niż z normalną rozgrywką. No to siadamy głęboko w fotelach, zapinamy pasy i startujemy. :)


NOWE ULEPSZENIA

W roku 2005, tuż przed zakończeniem wakacji, została wydana pierwsza nieoficjalna modyfikacja do In the Wake of Gods. Nowe Ulepszenia, bo o nich właśnie mowa, nawet 10 lat od chwili napisania tego artykułu, wciąż cieszą się ogromnym zainteresowaniem fanów. Mod wręcz jest uznawany przez wielu, jako nieodłączny element dodatku. Co właściwe zawiera? Jak sama nazwa mówi, dodaję całkiem nowe, dodatkowe trzy ulepszenia w każdym mieście, po wybudowaniu specjalnego budynku. Ponadto podmieniona jest część mało popularnych i rzadko używanych jednostek WoG-a, na całkiem nowe, pasujące do poszczególnych frakcji. Mimo, że nowe stworzenia są w większości przekolorowane, wyglądają dość oryginalnie i bardzo ładnie. Nowe Ulepszenia są więc modem klasycznym i właśnie w tym tkwi jego popularność. Każdy gracz bez problemu odnajdzie się w nowościach i pomysłach jakie zaproponował autor. Zachowanie logiki i nieodbieganie od schematów Heroes 3, poparte niezłymi grafikami i imponującymi skryptami, sprawiają, że długo jeszcze będzie to najbardziej popularny mod do WoG-a, nie tylko w Polsce.

Więcej o Nowych Ulepszeniach możesz przeczytać w tym miejscu.

Download: Nowe Ulepszenia (Wog 3.58f) / Nowe Ulepszenia (ERA 2)


FOUR UPGRADES I FOUR UPGRADES 2

To z kolei mod (w zasadzie minimod) do wspomnianych wcześniej Nowych Ulepszeń, powstały w roku 2008. Co zatem kryje? Otóż dodaje czwarte dodatkowe ulepszenie w każdym mieście, zmienia także część pozostałych. Mimo, że grafiki nie imponują tak bardzo jak w Nowych Ulepszeniach (zwłaszcza nieszczęsny, rozmazany ptak gromu), to naprawdę da się w to grać. Owszem niektóre ulepszenia są nielogiczne (ogr w trolla, pies w konia), ale sumując wszystkie za i przeciw, mod wypada naprawdę pozytywnie. Szczególnie, że w czasach jakich powstał, takie rzeczy nie były wydawane zbyt często.
Dlatego cieszy fakt, że powstała także druga wersja projektu... Four Upgrades 2. Większa zmiana niż w samym tytule, zaszła już w samym modzie. Nowy zespół zmienił znaczną część ulepszeń (niestety ogr ciągle zmieniał się w trolla), podmienione zostały nowe jednostki (neutralne smoki powróciły do gry) i obiekty. Grafiki też, mimo że tworzone raczej bazując na tych oryginalnych, wyglądają dużo lepiej niż w pierwszej wersji. Niestety mod został wydany tylko w języku polskim, przez co zagranicą nie jest raczej bardzo znany.

Download: Four Upgrades 2 (Wog 3.58f) / Four Upgrades 2 (ERA 2)


NOWI DOWÓDCY

Jak wcześniej wspomnieliśmy, jeszcze kilka lat temu mody do WoG-a nie powstawały zbyt często. Dlatego warto przypomnieć sobie o tak niewielkich patchach jak Nowi Dowódcy. Jego autorem jest, dobrze znany w Grocie, Mitabrin. Zmienił on wygląd tytułowych dowódców, czyli stworów dodanych przez WoG Team, które łączą w sobie cechy jednostki i bohatera. Grafiki jak u większości starszych modów nie są autorskie, a pochodzą z innych gier komputerowych (Might & Magic VIII, World of Warcraft). I tak na przykład dowódcą Bastionu zostaje Elfka, zastępująca dobrze nam znanego Hierofante.

Download: Nowi Dowódcy (Wog 3.58f)



NPC MOD

Mimo, że NPC mod (a w zasadzie NPC v1.5 - New commanders, music, sounds and graphic improvements) to patch trochę z późniejszej epoki, warto o nim wspomnieć już w tym miejscu. Dlaczego? Podobnie jak w poprzednim przypadku, autorom (tym razem zespół zagraniczny) nie spodobali się wspomniani wcześniej dowódcy z WoG-a. Postanowili ich zmienić i tak właśnie powstał NPC mod.
Poza nimi, otrzymujemy także nowe wyglądy niektórych jednostek 8 poziomu, bohaterów na mapie przygody, czy pól bitew. Zmiany nie ominęły także muzyki: większa cześć dźwięków, czy odgłosów, które tak dobrze znamy, zostały usunięte, a ich miejsce zajęły te z Heroes V. Trzeba przyznać, że mod imponuje ilością wprowadzonych zmian, które jednak nie wszystkim muszą przypaść do gustu. Zwłaszcza, że decydując się na NPC mod, trzeba się pożegnać z wieloma oryginalnymi elementami gry.

Download: NPC mod (ERA 2)


GROVE TOWN

To jedna z największych chlub polskiej sceny moderskiej Heroes 3. Mimo, że projektów miast w różnych krajach nigdy nie brakowało, to właśnie nasi rodacy jako pierwsi wydali nowe miasto Heroes 3. I nieważne jest tutaj to, że Grove tylko podmienia już istniejącą Cytadele, że część grafik znacznie odbiega od oryginalnych, aż w końcu, że projekt został przejęty po upadku wcześniejszego zespołu. Po prostu my zrobiliśmy to jako pierwsi!
Gaj, bo tak brzmi jego polska nazwa, to miasto nocnych elfów, rasy chyba najbardziej znanej z Warcrafta III. Pierwsza wersja beta modyfikacji ukazała się w grudniu 2009 roku i już wtedy była niemal gotowym dziełem. Co prawda w oczy dość mocno raziły portrety jednostek, brakowało też biografii i specjalizacji bohaterów. W niczym to jednak nie przeszkodziło w ogromnym zainteresowaniu i popularności modyfikacji.
Zwłaszcza, że dokładnie rok później ukazała się wersja gamma. Błędy zostały naprawione, wiele rzeczy ulepszono, w niewielkim stopniu zmienił się także ekran miasta. Niestety, jak się potem okazało, poza Gajem na silniku Ery, była to ostatnia wersja jaka została wydana. Nowy Grove team, kontynuator zespołu K!nga, przestał istnieć. Decyzje o zakończeniu rozwijania projektu nowego miasta przekazał na forum Kwasowej Groty jeden z głównych członków teamu - Hobbit. Wszystkie dotąd zrobione prace zostały opublikowane (łącznie z całkiem nowymi jednostkami). Wciąż więc istnieje nadzieja, że doczekamy się jeszcze kiedyś kolejnej wersji Gaju.

Download: Grove Town (Wog 3.58f) / Grove Town (ERA 2)



NEW HEROES SPRITES

Końcówka 2009 roku to także czas wydania New Heroes Sprites. Ta mała modyfikacja zmienia animację bohaterów na mapie przygody (trzeba przyznać dość znacząco). Mają oni teraz wygląd rożnych stworzeń, zapożyczonych z gry World of Warcraft. Nie są już więc dumnymi wojownikami ujeżdżającymi piękne rumaki, a raczej potworami, pieszo dowodzącymi swoje armie. Jest to dość problematyczne, zwłaszcza na początku, kiedy bohaterowie wydają się zlewać z otoczeniem. No ale to już kwestia przyzwyczajenia się do nowości.


Download: New Heros Sprites (Wog 3.58f)


HEROINES

Wymieniając solidne dodatki do WoG-a, nie można zapomnieć także o Heroines. To przedstawiciel małych, dobrych i zarazem klimatycznych modów. Zbigniew, jego autor, zmienił wygląd części jednostek 8 poziomu (między innymi Serafina, Piekielnego Barona, Upiornego Behemota), dowódców oraz niektórych zaklęć. Grafiki w większości pochodzą z Heroes 4 i wbrew pozorom w naszej ulubionej "trójce" nie wyglądają źle. Wszystko jest idealnie przekonwertowane i dopasowane, przez co trochę inna perspektywa jednostek nie rzuca się tak mocno w oczy. Niestety, mimo licznych zapowiedzi, wersja z 2010 roku jest jedyną jaka się ukazała.


Download: Heroines (Wog 3.58f) / Heroines (ERA 2)



THE HALFLINGS MOD

Trzeba przyznać, że Niziołki w Heroes 3 nie były zbyt dumnie potraktowane: są dość słabymi, neutralnymi jednostkami, które pojawiły się dopiero w dodatku Armageddon's Blade. The Halflings mod trochę im to rekompensuje. Skrypt przeistacza Bastion w miasto Niziołków. Po rozpakowaniu i umieszczeniu plików w folderze Data (mod dla Woga 3.58f nie ma łatki instalacyjnej), dobrze nam znane Elfy, czy Krasnoludy są zastępowane między innymi Niziołkami, czy Golemami. Mamy do dyspozycji także nowych bohaterów, którzy poza avatarami mają także swoje nowe specjalizacje. Ekran miasta niestety nie uległ zmianie.


Download: The Halflings mod (Wog 3.58f) / The Halflings mod (ERA 2)



ROMANIAN TOWN

Po cichu, bez zbędnych fajerwerków czy oczekiwań, w kwietniu 2011 roku wydane zostało dość specyficzne miasto - Romanian Town. Podmienia ono oryginalny Bastion i inspiruje się rumuńskimi przesądami, wierzeniami i innymi charakterystycznymi rzeczami dla państwa Rumunii. Armie tego miasta stanowią więc Smoki, Wilkołaki, Duchy i przede wszystkim Wampiry. Jednostki są zapożyczane z oryginalnej gry i w większy lub mniejszy sposób zmodyfikowane (przemalowany na fioletowo Smok czy przerobione Gryfy).
Jeśli chodzi o ekran miasta, to też większego szału nie ma. Budynki są średnio dopasowane do terenu (dosłownie widać klej), nie jest łatwo odgadnąć do czego służą (poza wręcz komicznym magazynem zasobów). Podobają mi się za to avatary i imiona bohaterów, według mnie idealnie pasują do rumuńskiego miasta (Brancoveanu rządzi!) - trochę szkoda, że nie mają nowych specjalizacji.
Przyszłość Romanian Town jest raczej różowa. Pracę nad nową wersją posuwają się bardzo szybko, a nowe screeny pokazują wielkie postępy graficzne, w stosunku do pierwszej wersji.


Download: Romanian Town (ERA 2)


NEW INTERFACE MOD: RAMPART (JESIENNY BASTION)

Jeżeli przejrzymy wszystkie fanowskie twory zmieniające miasta w In The Wake of Gods, to zdamy sobie sprawę, że to właśnie Bastion jest najczęściej modyfikowaną frakcją. Czemu się tak dzieje? Ciężko powiedzieć, u nas w Grocie Krasnoludy nie są raczej zbyt popularne. :) Bez względu jednak na przyczynę warto zwrócić uwagę na tytułową modyfikacje, zwłaszcza, że jakość zmienionych w niej elementów może naprawdę robić wrażenie.
Jak się można domyślać, najwięcej nowości mamy w ekranie miasta. Teraz nasz Bastion ukazany jest w jesiennym klimacie: na budynkach pojawiają się lampiony, mgła jest dużo gęstsza niż w oryginale, a na drzewach są brązowe liście. Wszystko nabiera bardziej nostalgicznego i wieczorowego charakteru. Wygląd Krasnoludów także uległ zmianie, podobnie jak avatary innych jednostek. Autorzy zaproponowali nam również nowych bohaterów i pola bitwy, tak by zachować magiczno-jesienny klimat.
Modyfikacja nie jest całkowicie ukończona (brakuje kilku małych grafik), jednak wielkim grzechem byłoby jej pominięcie.

Download: Jesienny Bastion 0.5 ENG (Wog 3.58f) / Jesienny Bastion 0.5 ENG (ERA 2)
Jesienny Bastion 0.9 POL (Wog 3.58f) / Jesienny Bastion 0.9 ENG (Wog 3.58f)


ANOTHER RAMPART

Nie wszyscy wiedzą, że Heroes 3 jest dość popularną grą także w... Chinach (dla tych co wciąż przecierają oczy ze zdumienia, polecamy zapoznać się z naszymi grotowymi ciekawostkami). To fani z tego kraju stworzyli Another Rampart. Sam mod oferuje nam nowy wygląd Bastionu. I trzeba przyznać, że w porównaniu do poprzednich modyfikacji tego miasta, tutaj zmiany idą dużo dalej. Stare grafiki zostały całkowicie odrzucone, dano nam do użytku zupełnie nowe budynki i tło. Miasto dostaje przez to bajkowego, wręcz cukierkowego klimatu. Choćby z tego powodu patch nie jest adresowany do starych wyjadaczy Heroes 3, a raczej do ludzi na siłę szukających nowych elementów.
Warto dodać, że jednostki nie zostały podmienione, łącznie z ich avatarkami z oryginalnym Bastionem w tle. Mamy za to nową muzykę: tłem muzycznym tej modyfikacji jest motyw z Sylvanu z... nadchodzącego Heroes VII. :)

Download: Another Rampart (ERA 2)


HUMAN CASTLE

Jest to niewielki patch przekształcający Zamek w miasto tylko i wyłącznie ludzi. Pozbyto się więc Gryfów, Kapłanów i Aniołów, a ich miejsce zajęli Chłopi, Strzelcy i Paladyni. Już choćby z uwagi na to konserwatywni fani gry powinni przejść do następnej omawianej modyfikacji.
Poza tym mamy całkiem nowe siedlisko w ekranie miasta (wieże Strzelców) i muzykę. Nie zmieniono za to siedlisk 3 i 7 poziomu, stąd co najmniej dziwnie wygląda rekrutacja Paladynów w Portalu Chwały. Słabe statystyki najlepszych jednostek są rekompensowane zwiększonym przyrostem (po wybudowaniu Zamku aż 6 Paladynów tygodniowo!).
Osobiście jednak Human Castle nie przypadł mi do gustu, skierowany jest zdecydowanie do osób ultra znudzonych oryginalnymi koncepcjami.

Download: Human Castle (ERA 2)


SNOW CASTLE

Jeżeli jesteśmy już przy Zamku, to warto zatrzymać się na chwilę przy Snow Castle. Jak się pewnie domyślacie, zmienia on ekran naszego miasta na typowo zimowy. Niemal wszystkie siedliska (poza Portalem Chwały), budynki czy drogi, pokryte są teraz białym puchem. Na dalszym planie pojawia się także uroczy, biały bałwan. Trochę szkoda, że autor nie poszedł dalej i nie zmienił także avatarów jednostek, czy ikonki miasta. Niemniej patch jest bardzo klimatyczny, idealny do odpalenia w świątecznym czasie. Prezentacja video miasta jest do obejrzenia tutaj.

Download: Snow Castle (ERA 2)


SAND TOWER



Mamy także patch, który w niewielki sposób zmienia Fortece. Po wgraniu go do WoG-a miasto traci zimowy charakter - usunięto wszelaki śnieg i lód. Budynki, przynajmniej zgodnie z nazwą, znajdują się teraz na piasku. Innych oryginalnych elementów nie ruszono - terenem natywnym Fortecy na mapie przygody ciągle jest śnieg.

Download: Sand Tower (ERA 2)






 

© 2003-17 Kwasowa Grota. Wszelkie prawa zastrzeżone. Jakiekolwiek kopiowanie, publikowanie lub modyfikowanie tekstów grafiki i innych materiałów chronionych prawem autorskim znajdujących się na stronie bez wyraźnej zgody autorów jest zabronione.
Komnaty "In The Wake of Gods". Redakcja, kontakt