Kwasowa Grota Heroes VIIMight & Magic XDark MessiahHorn of the AbyssHistoria Światów MMSkarbiecCzat
Po cmentarzu włóczą się:
   Andruids
   dydzio
   Fandor
   Kammer
   Krotos
   Nitj'sefni
Witaj nieznajomy.
rejestracjalogowanieRSSFB

Rozwój WoGa

Przejdź do wersji:





Podobno jedną z najlepszych cech WoGa jest to, że był cały czas rozwijany, a każdy patch po raz kolejny zmieniał grę... przyjrzyjmy się więc, czy tak rzeczywiście zawsze było :)




3.50 - Początek




20 listopad 2001 - to data oficjalnej premiery oczekiwanego przez wielu dodatku. Już na samym początku pojawiło się sporo rewolucyjnych zmian urozmaicających rozgrywkę. Wśród nich wiele nowych jednostek o różnym charakterze i kilka zupełnie nowatorskich elementów. Na razie dodatek był ściągany tylko przez zapalonych fanów HoMM3 - głównie z Celestial Heavens, a wiadomości o nim się nie rozeszły zbyt daleko. Taki był początek WoGa.
  • Pojawiło się dziewięć nowych potworów 8 poziomu - jedyny sposób ich rekrutacji to pochwycenie odpowiedniego siedliska oraz rekrutowanie ich w mieście.
  • Pojawiły się także nowe jednostki neutralne: duchy, 4 wysłannicy, dwaj nowi strzelcy, kapłan wojny, koszmar i gorynycz. Największy entuzjazm wprowadza ten ostatni.
  • Jedną ze 'sztandarowych' nowości są czterej emisariusze bogów - jednostki specjalne, które mają zupełnie inne zastosowanie niż dotychczasowe.
  • Wraz ze wszystkimi nowymi potworami pojawiają się także ich siedliska, a także zestaw innych, nowych obiektów i lokacji. W większości pustych.
  • WoG wprowadził ERM oraz jego edytor i możliwość tworzenia skryptów. Nie zostało to jednak wykorzystane w dużej mierze.
  • Pojawiają się cztery nowe kampanie - niestety ze sporą ilością błędów.
  • Wprowadzony został także system burzenia miast oraz nowe specjalności dwóch bohaterów.
  • Wprowadzono także trzy nowe artefakty, relikty: złotą strzałę wieżyczek, moc potwora oraz magiczną różdżkę

  • ... a także pomoc, domumentację i wiele innych pobocznych rzeczy




    3.51 - pierwsze poprawki



    Pierwszy patch wyszedł... TRZY dni później(!) i zawierał wyłącznie poprawki.

  • Poprawiono dwie kampanie oraz mapę 'Cave of Gerfex' dzięki fanom, którzy wyłapali pierwsze błędy
  • Poprawiono także błędy w samym programie gry i instalatorze.




  • 3.52 - kolejne poprawki



    Na kolejny patch trzeba było czekać 'aż' 10 dni - ukazał się 3 grudnia i również głównie miał na celu poprawianie błędów.

  • Po raz drugi poprawiono błędy w kampaniach
  • Poprawiono wiele błędów w składni ERM oraz zaktualizowano pomoc ERM i sam edytor ERM.
  • Dodano także dwie mapy z wieloma skryptami.




  • 3.53 - coś nowego!




    Tym razem czas wyczekiwania na kolejny patch wydłużył się do 18 dni. Ukazał się 21 grudnia, na trzy dni przed Wigilią... i był bardzo miłym prezentem na gwiazdkę :). Nowa jednostka neutralna musiała wystarczyć aż do wersji 3.58.

  • W świątecznym nastroju pojawia się nowa jednostka - Santa Gremlin :) wraz ze swym siedliskiem. Wprowadza nowe umiejętności pokazując kolejne możliwości WoGa.
  • Dodano cały zestaw nowych map choć niektóre tylko 'demonstracyjne'.
  • Zaktualizowano dokumentację, pomoc ERM, edytor ERM, edytor map oraz kilka plików gry
  • Wprowadzono wiele nowych poleceń ERM
  • Poprawiono kolejny zestaw błędów (zarówno WoGa jak i oryginalnej gry)



  • 3.54 - najmniej ważny (dla nas ;)



    Ten patch został wydany tylko dla rosyjskiej wersji językowej h3. Poprawiał błędy obecne tylko w tamtej wersji oraz brak kompatybilności między WoGem a tamtejszą wersją, która miała 'dzięki' jednemu z wydawców (o dziwo) nieco inny kod.




    3.55 - Wogifikacja i pierwsze skrypty




    Data wydania tego patcha to 4 lutego 2002. Wersja 3.55 po raz pierwszy wprowadziła znaczące zmiany - prawie wszystkie dotyczyły wykorzystania wreszcie języka ERM. Po raz pierwszy gracze mogli wykorzystać w praktyce nowe obiekty.

  • Dodano 20 skryptów oraz (co najważniejsze) WoGifikację, dzięki której losowe mapy, a nawet te zwykłe (choć konieczna była zmiana nazwy pliku mapy) nabierały cech WoGa. Pierwsze skrypty to: reguły mapy, ulepszone artefakty, ulepszone umiejętności drugorzędne, wieża arkan, bank, klepsydra Asmodeusza, handlarz starszyzną, pałac marzeń, tajemnicze siedlisko, dom dla ubogich, akademia wojenna, tygodnie potworów, wędkowanie w studni, jarmark czasu, ołtarz transformacji, żyjąca czaszka, tawernowa gra karciana, magiczne grzyby oraz fontanny z eliksirami.
  • Dodano także papirus, który wyświetla ważne zmiany i reguły podczas gry
  • Zaktualizowano pomoc ERM, edytor ERM oraz główną kampanię WoG
  • Dodano kolejny zestaw(ik) poleceń ERM oraz naprawiono kilka błędów
  • Dodano także obsługę trybu multiplayer dla map ze skryptami ERM




  • 3.56 - Nowe obiekty i lepsza wogifikacja



    Półtora miesiąca po ostatnim patchu i cztery miesiące po wydaniu pierwszej wersji, 22 marca 2002 pojawia się wersja 3.56. To po jej wypuszczeniu WoG zaczął być rozpoznawany, kojarzony i instalowany przez spore rzesze fanów. Informacje o WoGu zaczęły trafiać na różne fora internetowe, a czasem nawet w całkiem przypadkowe miejsca. Wersja 3.56 stała się więc najpopularniejszą i najczęściej spotykaną, bo i na długo wystarczyć musiała...

  • Kojelna porcja nowych skryptów, a wraz z nimi - nowych obiektów a nawet zasobów. Pojawia się też mithril, ale jeszcze nie jest absolutnie do niczego wykorzystywany.
  • Nowe skrypty to: najemnicy w gildii najemników, rozmowy potworów, pierścień lojalności, poszerzone info o siedliskach, zmiany map, artefaktor, księga zaklęć, szkoła czarodziejstwa, nowa skrzynia skarbów oraz jaskinia przygód.
  • Poprawiono kilka błędów w grze - wiele z nich dotyczyło Santa Gremlina oraz trybu multiplayer.
  • Dodano nowe dekoracje (łącznie 9) oraz 11 nowych obiektów.
  • Pojawia się całe mnóstwo nowych poleceń składni ERM - m.in. do kontrolowania nowych zasobów oraz do podmieniania grafik pola bitwy
  • a także, jak zawsze, zaktualizowano edytor ERM, pomoc ERM oraz niektóre pliki gry.




  • 3.57 - Dowódcy



    Dowódcy - to słowo mówi wszystko. Inne nowości zeszły na plan dalszy, choć było ich sporo. To jednak Dowódcy byli najważniejszym, a obecnie już 'sztandarowym' osiągnięciem WoGa. Patch 3.57 pojawił się po sporym czasie oczekiwań (ponad pół roku) - 8.10.2002, ale był tego wart. Drużyna twórców WoGa już znacznie się powiększyła, dzięki czemu można było wprowadzić naprawdę sporo innowacji. Za czasów istnienia wersji 3.57 oraz względnych porażek dodatków do H4, WoG sięgnął chyba szczytu popularności. Niestety sama wersja, choć wprowadzała najwięcej zmian spośród wszystkich patchy, wprowadzała też najwięcej błędów.

  • Przede wszystkim pojawili się dowódcy - nowe, specjalne postacie łączące w sobie cechy bohatera i jednostki, walczące na polu bitwy, ale zdobywające doświadczenie i nowe umiejętności. Każdy ma swoje własne imię, biografię oraz specjalność i zaklęcie charakterystyczne dla danej klasy. Samych klas dowódców jest tyle, co miast - 9. Stworzono cały nowy system umiejętności pierwszo- i drugorzędnych.
  • Pojawia się też 10 nowych artefaktów - wszystkie specjalnie dla dowódców
  • Dodano Menu opcji WoGifikacji - coś, czego naprawdę brakowało. Teraz każdy skrypt mógł być indywidualnie włączony/wyłączony, a gra zyskała możliwość pełnego dostosowania się do oczekiwań gracza. Można teraz także łatwo przekształcić każdą mapę typu RoE, AB lub SoD na mapę typu WoG i zwogifikować ją.
  • Pojawia się wreszcie ogromny skrypt dla nowego typu zasobów - mithrilu. Pozwala on pojawiać się temu nowemu rodzajowi zasobów na wogifikowanych mapach oraz ulepszać wiele obiektów na mapie.
  • Dodano także kolejny zestaw innych, nowych skryptów (12): ulepszenie mistycyzmu oraz talentu magicznego, kamienny krąg przywoływań, karmiczne bitwy, nowa skrzynia skarbów II, karty przepowiedni, rebalansowanie ras, ulepszenie specjalności bohaterów, przedłużone bitwy, pierwsze pieniądze oraz żywe zwoje zaklęć.
  • Dodano 9 nowych obiektów - wśród nich takie, które już istniały, ale z nową grafiką (np. nowa studnia)
  • Naprawiono liczne błędy w skryptach oraz dostosowano je do najnowszej wersji
  • Zaktualizowano mapę "Cave of gerfex" oraz sam edytor map
  • Dodano nowy edytor skryptów i ponownie zaktualizowano pomoc ERM
  • Pojawia się cała masa nowych poleceń składni ERM (aż dziwne, ze ktoś to może zapamiętać :P) m.in. do kontrolowania bitwy, ekranu miasta oraz poruszania się graczy komputerowych

  • Niestety wersja 3.57 była zupełnie niedostosowana do trybu multiplayer :(.




    3.57F - Konieczność



    Ten patch okazał się niezaplanowaną koniecznością i opóźnieniem w dalszych pracach. Wersja 3.57 okazała się mieć naprawdę mnóstwo błędów, a ich naprawa zabrała sporo czasu - tworzone były wersje 3.57m, 357F beta, aktualizacje skryptów, aż wreszcie pojawiło się 3.57F. Patch ukazał się 23.02.2003 - trzy i pół miesiąca po pierwotnej wersji 3.57 i zawierał prawie wyłącznie poprawki.

  • Co tu dużo mówić - poprawki. Poprawki dotyczyły chyba wszystkiego - dowódców, samej gry, kampanii, jednostek, zachowania graczy komputerowych, nawet błędów w SoD, a przede wszystkim - wszystkich skryptów.
  • Dodano obsługę trybu multiplayer i poprawiono kilka błędów tego trybu, które pojawiały się jeszcze w poprzednich wersjach.
  • Dodano kolejny zestaw poleceń ERM oraz zaktualizowano pomoc, edytor ERM oraz kilka plików gry.
  • Dodano dwie nowe opcje do gry - możliwość kumulowania jednostek dostępnych w zewnętrznych siedliskach oraz kumulowania tam strażników (w siedliskach wyższych poziomów).
  • ...a mimo wszystkich poprawek gracze dostali też całą listę błędów, które były znane, ale jeszcze nie naprawione.




  • 3.58 - Kolejne rewolucje, ale po długim czasie



    Tym patchem WoG Team wystawił fanów na ciężką próbę, choć jest to prawdopodobnie najlepszy z dotychczasowych i zawiera mnóstwo nowości oraz ulepszeń. Po raz pierwszy od bardzo dawna pojawiły się także nowe jednostki. Sam patch pojawił się niestety dopiero 25.08.2004 - PÓŁTORA ROKU po poprzednim, prawie trzy lata po wyjściu pierwszej wersji WoG. W tym czasie nawet gra Heroes 4 zdążyła się znudzić, a Heroes 3 poważnie się zestarzała. W świadomości graczy podczas tego oczekiwania patch urósł wręcz do miary legendy. Co prawda ci, którzy na niego czekali nie byli zawiedzeni i rzeczywiście stwierdzli, że warto było (bo i na Heroes 5 przyjdzie poczekać znacznie dłużej wskutek bankructwa 3DO, które nastąpiło w międzyczasie), aczkolwiek szanse, że WoGem po tym całym czasie zainteresują się zupełnie nowi gracze znacznie zmalały. Opóźnienia były spowodowane m.in. znacznymi zmianami składu WoG Teamu - ludzie odchodzili, inni przychodzili, projekty stawały w miejscu, by dopiero po jakimś czasie ruszyć...

  • Wprowadzono kolejny rewolucyjny element gry - zdobywanie doświadczenia przez jednostki. Każda z nich może mieć teraz nawet 10 poziomów, lepsze statystyki, nowe umiejętności, a nawet zaklęcia i artefakty!
  • Pojawia się pięć zupełnie nowych jednostek: czarodziejka, wilkołak, sylvański centaur, piekielny ogier oraz drakolicz. Wszystkie mają nowe lub w znacznym stopniu zmodyfikowane animacje oraz nowe, niezwykłe właściwości, a ostatnia z wymienionych jednostek siłą dorównuje nawet do tej pory niepokonanemu błękitnemu smokowi.
  • Dodano także 5 nowych artefaktów o niezwykłych mocach - zamykający miasta 'klucz do bram', przywołujące smoki 'serce smoka', zawsze udostępniającą kontratak 'karmazynowa tarczę odwetu', wielozadaniowy artefakt dla jednostek 'sztandar wojenny' oraz nowy składany artefakt udostępniający jednostkom dodatkowy atak - 'topór okrucieństwa barbarzyńskiego lorda'. Poza tym dodano także 10 'pustych' artefaktów do dyspozycji własnych skryptów fanów.
  • Podwojono dotychczasową ilość skryptów i opcji wogifikacji. Wśród nich pojawiają się m.in. takie możliwości jak: ulepszeni dowódcy, lustro drogi do domu, szmaragdowa wieża, ulepszone machiny wojenne, zmienione artefakty II, neutralne miasto, zaawansowane chatki wiedźmy, ulepszanie miast, lochy mistrza smoków, metamorfy, rozdzielanie oddziałów podczas bitwy, nowe pola bitwy... i inne
  • Dodano także kilka nowych obiektów - niektóre z własnymi skryptami, niektóre 'puste', a jeszcze inne z dotychczasowymi właściwościami, ale zmienioną grafiką (obiekty pokryte śniegiem)
  • Dodano dwie nowe zakodowane opcje - zostawianie artefaktów na mapie oraz przyłączanie pozostawionych jednostek
  • Wprowadzono całą TONĘ nowych elementów składni ERM - wśród nich polecenia do kontroli doświadczenia jednostek, programowania własnych artefaktów, odtwarzania zewnętrznych dźwięków czy rozgrywek sieciowych.
  • Po raz pierwszy od wersji 3.50 zaktualizowano dokumentację WoG opisując wszystkie elementy gry
  • ... i po raz kolejny zaktualizowano pomoc ERM, edytor ERM, edytor map i pliki konfiguracyjne gry

  • Dzięki wewnętrznym beta-testom udało się wyeliminować część błędów, ale to niestety nie wystarczyło...




    3.58F - Kolejna Konieczność



    Nieco ponad dwa miesiące po wersji 3.58, 3.11.2004, okazało się, że lista niewychwyconych dotąd błędów jest na tyle duża, że z ich naprawą nie można czekać do 3.59. Po raz drugi konieczna okazała się wersja 'F' (Final), która za praktycznie jedyne zadanie ma poprawiać owe błędy, niedoróbki i niedopatrzenia. Niestety to wszystko oznaczało, że prace nad kolejnym patchem siłą rzeczy musiały zostać opóźnione.

  • Poprawki dotyczą prawie wszystkich elementów zmodyfikowanych w 3.58 - głównie skryptów, samego programu gry, wersji multiplayer oraz nowych grafik.
  • Dodano poza tym dwie nowe opcje: niewyświetlanie początkowych informacji o wogifikacji oraz blokowanie zaklęć 'view air' oraz 'view earth'.





  • W 2005 roku zaczęły się prace nad wersją 3.59 WoGa. Plany były spore. Główna uwaga WoG Teamu krążyła wokół możliwości dodania nowego miasta - egipskiego bastionu. Do gry miało być również wprowadzonych wiele jednostek znanych z Might & Magic VII i VIII. Niestety prace się przedłużały i coraz rzadziej widać było wkład głównego programisty - Slavy Salnikova, który ostatecznie w 2008 roku postanowił odejść w poszukiwaniu nowych zainteresowań i kariery zawodowej. Wkrótce po tym nastąpiło nieformalne rozwiązanie międzynarodowego WoG Teamu, a prace miały być przejęte przez rosyjskojęzyczną grupę CoreWoG. Przebieg tych prac nie jest nam znany, aczkolwiek również i one zakończyły się zawieszeniem działalności, co przyznano dopiero w 2012 roku wraz z upublicznieniem kodu zmian wprowadzanych przez WoGa. Od tego czasu projekt WoG jest uznawany w zasadzie za zakończony, aczkolwiek ciągle jest wspierany przez fanowskie mody na nim oparte lub przez projekty takie jak ERA i VCMI.



    © 2003-17 Kwasowa Grota. Wszelkie prawa zastrzeżone. Jakiekolwiek kopiowanie, publikowanie lub modyfikowanie tekstów grafiki i innych materiałów chronionych prawem autorskim znajdujących się na stronie bez wyraźnej zgody autorów jest zabronione.
    Komnaty "In The Wake of Gods". Redakcja, kontakt